Vogels
Vogels
Voorstellingen
Geselecteerd door het Nederlands Theater Festival!
'Onder regie van Alize Zandwijk biedt Vogels behalve voer voor bewustwording een sprankje hoop die overstijgend is aan polariserende perspectieven. Een uitnodiging om het hart te openen voor die oh zo verraderlijke ander.' – Theaterkrant
De joodse Eitan en de Arabische Wahida ontmoeten elkaar in de bibliotheek van New York. Zijn zij een hedendaagse versie van de ‘star crossed lovers’ Romeo en Julia?
Duur 130 minuten
Genre theater
Taal Nederlands
Boventiteling Engels, do 25 april & do 2 mei
In Gesprek vr 26 april & vr 3 mei
VOGELS
Vogels van de Canadees-Libanese schrijver Wajdi Mouawad is een familiedrama tegen de achtergrond van het Palestijns-Israëlische conflict. Eitan, een joodse student in New York wordt verliefd op de Arabische Wahida maar stuit op de onwrikbare houding van zijn vader die 'de vijand'niet in zijn familie wil toelaten. Eitan gaat op zoek naar zijn roots in Israël en belandt na een bomaanslag in het ziekenhuis. De familieleden verzamelen zich rond het ziekenhuisbed en brengen een lang verzwegen geheim aan het licht dat alle aannames over identiteit en vijandschap aan het wankelen brengt.
-|-
Alize Zandwijk introduceerde het werk van Mouawad in Nederland. Bij het Ro Theater waar ze van 2006 tot 2016 artistiek leider was, regisseerde ze vier van zijn stukken, waaronder Branden. Ook in Vogels dat ze eerder bij Theater Bremen regisseerde staan oorlog en identiteit centraal. Het publiek wordt meegezogen in een spannende zoektocht die uiteindelijk alle personages dwingt om hun vooroordelen en afkomst tegen het licht te houden. Zandwijk maakt van Vogels
een muzikale en poëtische voorstelling waarin de acteurs op onnavolgbare wijze de complexe personages tot leven wekken.
Alize Zandwijk over Vogels
‘Over een ontmoeting die voorbestemd is: een Joodse jongen en een Arabisch meisje ontmoeten elkaar in een bibliotheek. Een prachtig liefdesverhaal. Maar de Joodse vader accepteert de keuze van zijn zoon niet.
Over de zoektocht van de jongen naar de roots van zijn vader, de roots van zijn familie. Die heel wat verwarring oproept. Want niets is wat het is. Over de roots van het meisje dat haar thuisland weer gevonden heeft. Omdat ze er alles aan gedaan heeft om het uit te drijven.
Over vijandschap en over identiteit. Over dat de vogels heen en weer over de Israëlisch-Palestijnse muur kunnen vliegen. Een ademloze zoektocht naar wie je bent. En dat we als de vogels zouden moeten kunnen leven.’
CAST
IN DE PERS
NRC
'Door het sterke stille spel van de acteurs speelt het drama zich net zo goed op hun gezichten af als in de dramatische scènes die ze samen met ons aanschouwen. Zo maakt Zandwijk het doorwerken van het verleden in het heden tastbaar.'
de Volkskrant
'Met haar fantasierijke regie heeft Alize Zandwijk een bij tijd en wijle opwindende voorstelling gemaakt.'
Het Parool
'Zo verweeft Vogels de grotere geschiedenis met persoonlijke levens en keuzes, of laat die juist met elkaar botsen.'
de Telegraaf
'Een poëtische poging tot verbinding.'
Trouw
'Geen troost wellicht, maar in dit stuk heel veel glimpen schoonheid.'
Theaterkrant
'Onder regie van Alize Zandwijk biedt Vogels behalve voer voor bewustwording een sprankje hoop die overstijgend is aan polariserende perspectieven op genetica. Een uitnodiging om het hart te openen voor die oh zo verraderlijke ander.'
De Groene Amsterdammer
'In de regie van Alize Zandwijk is het stuk een indrukwekkende rouwklacht over een onoplosbaar conflict dat wereldwijd voor verdeeldheid zorgt.'
8weekly
'Een fraaie, actuele, hartverscheurende en ijzingwekkende voorstelling.'
DIGITALE PROGRAMMABROCHURE
Lees meer over de regie, scenografie, kostuums en muziek van de voorstelling in onze digitale programmabrochure.
IN GESPREK
Kom na de voorstelling meedenken, luisteren en napraten bij In Gesprek. We nodigen een gast uit om de thematiek van Vogels verder te onderzoeken en om ervaringen uit te wisselen. Als u nog vragen heeft, is dit het perfecte moment om ze te stellen. In Gesprek is gratis toegankelijk, begint kort na afloop van de voorstelling in één van onze foyers, wordt in het Nederlands gevoerd en duurt gemiddeld een half uur.
Alize Zandwijk is een Nederlandse regisseur. Ze volgde een opleiding aan de Academie voor Expressie door Woord en Gebaar in Kampen. In 1997 won Zandwijk De Prosceniumprijs, één van de VSCD-Prijzen.
Van 2006 tot 2016 was ze artistiek leider van het Ro Theater. In deze periode was zij samen met Guy Cassiers verantwoordelijk voor het artistieke beleid van het gezelschap. Zij vervolgde haar carrière bij Theater Bremen als Oberspielleier, waarvoor zij in 2020 de Kurt-Hubner-Preis ontving.
In seizoen 23|24 gaat haar regie van Vogels in reprise.
ACHTER DE SCHERMEN BIJ VOGELS
CREDITS
regie Alize Zandwijk
van Wajdi Mouawad
vertaling Tom Kleijn
dramaturgie Peter van Kraaij
scenografie Thomas Rupert
kostuums Sophie Klenk-Wulff
lichtontwerp Mark van Denesse
compositie Maartje Teussink, Amber Docters van Leeuwen
geluidsontwerp Dennis Slot
arrangementen Amber Docters van Leeuwen
animatie Wim Bechtold
cast Gijs Scholten van Aschat, Chris Nietvelt, Steven Van Watermeulen, Marieke Heebink, Jesse Mensah, Hélène Devos, Nastaran Razawi Khorasani en Yahya Gaier
muzikant Amber Docters van Leeuwen
particulier producent Mies en Jaap Kamp
ondersteund door Ammodo, KPMG
-|-
assistent regie Daniël 't Hoen, Nazanin Moarref (stage)
assistent scenografie Renée Faveere
assistent dramaturgie Elsbeth Hoefkens (stage)
hoofd techniek Reyer Meeter
hoofd artistiek bureau Loesje Riethoef
hoofd productie Michiel van Schijndel
productieleider Kiki Meijerhoven
scenografisch technisch producent Ramon Huijbrechts
techniek Arist Richartz (1e inspeciënt), Adriaan Beukema, Daan Kapteijn, Paul Meijer, Paddy Dawson, Wouter Pieters, Jip van ’t Veer, David Logger, Sjoerd Taekema
uitvoering decor Theater Bremen, Eddy van Gelder
kostuumatelier Wim van Vliet (hoofd), Farida Bouhbouh, Leanne Vandenbussche
kleedwerk Suzanne Kollen
kap en grime Mirjam Venema, David Verswijveren
castingadvies Hans Kemna
fotografie Dim Balsem, Fabian Calis
grafisch ontwerp Serena Kloet
communicatie Julia Rachman
met dank aan Theater Bremen, Nesoptiek