Shelly Shonk Fiffit
Shelly Shonk Fiffit
Voorstellingen
In zijn nieuwe voorstelling Shelly Shonk Fiffit boort Benjamin Abel Meirhaeghe een thema aan dat al even ondoorgrondelijk is als de titel: het kosmische. Zoals steeds vertrekt Meirhaeghe niet van een tekst of afgelijnd concept, maar begint alles vanuit bepaalde fascinaties en de dynamische groep performers die hij samenbrengt.
Duur nnb
Genre theater
Taal Nederlands
Shelly Shonk Fiffit
Op 25 december 2021 werd de James Webb Space Telescope gelanceerd. Deze infraroodtelescoop is de grootste en gesofisticeerdste ruimtetelescoop ooit, en laat toe om ver en diep in het heelal én het verleden te kijken. Webb gaat onder andere op zoek naar de ‘kosmische dageraad’: het licht van de allereerste sterren die kort na de geboorte van het heelal zijn ontstaan.
“Par l’espace l’univers me comprend et m’engloutit comme un point; par la pensée je le comprends.” (Blaise Pascal, Pensées, 1670)
De oneindigheid van het heelal verzwelgt ons, de wetenschap is zoekende maar onze verbeelding is absoluut. Meer nog dan door de ontdekkingstocht van deze telescoop is Benjamin Abel Meirhaeghe gefascineerd door het vermogen waarmee de mens met zijn gedachten boven zichzelf en het heelal kan uitstijgen. Door zijn vermogen tot inventiviteit. Meirhaeghe linkt in deze voorstelling de hightech van een telescoop aan de primitiviteit van ambachten en technieken.
-|-
Reisgezel op deze trip voorbij de grenzen van ons lichaam en onze tijd is de Italiaanse componist Caterina Barbieri. Barbieri maakt elektronische muziek, met een “transformerend en geestverruimend” potentieel. Op het hypnotiserende Fantas (van het magistrale album Ecstatic Computation uit 2019) geven de performers, zangers en dansers zich over aan het onverklaarbare en onzegbare.
Shelly Shonk Fiffit wordt een intense en extatische beeldende en muzikale trip, doorheen onze innerlijke wereld en de uithoeken van de kosmos. Fiffit!
CAST
Benjamin Abel Meirhaeghe (°1995) is performer, contratenor en regisseur van operateske en beeldende voorstellingen. Hij verweeft elementen uit opera met pop, elektronica, ballet en performance en ziet theater als een echokamer waarin oude en nieuwe vormen door elkaar bestaan. “Ik voer een gesprek tussen heden en verleden, eerder dan dat ik hier de boel kom platbranden.” Hij is niet uit op een clash van stijlen, maar heeft van ‘verbinden’ zijn artistieke praktijk gemaakt: zijn werk slaat bruggen tussen genres, kunststromingen, artiesten en publieken.
Credits
regie Benjamin Abel Meirhaeghe
scenografie en lichtontwerp Zaza Dupont, Bart Van Merode
dramaturgie Louise Van den Eede
tekst Jori(k) Amit Galama
muziek van Caterina Barbieri
-|-
van en met Alphonse Eklou, Bully Fae Collins, Euridike De Beul, Faust De Winne, Fumiyo Ikeda, Hanako Hayakawa, Malique Fye, Nathan Felix-Rivot
vocale coaching Wouter Deltour
kostuumontwerp Sietske Van Aerde
productie Toneelhuis
coproductie Tandem Scène nationale Douai (FR)
met de steun van de Tax Shelter van de Belgische federale overheid, Look@Leo
internationale spreiding i.s.m. ART HAPPENS