Romáland
Romáland
Voorstellingen
Zorgeloze nomaden? Grote kunstenaars? Slachtoffers van sociale structuren of gevaarlijk en delinquent? Wat zijn Roma eigenlijk? En wat zijn ze niet? Anestis Azas en Prodromos Tsinikoris onderzoeken dit met een theaterproductie die zich op het grensvlak van documentaire en fictie bevindt, met als thema het leven van de Griekse Roma.
Festival Brandhaarden
Duur 75 minuten
Genre Theater
Taal Grieks & Romani
Boventiteling Nederlands en Engels
Leeftijdscategorie 16+
Nederlandse première vr 9 feb
Voorprogramma vr 9 feb in de ITA Salon
Nagesprek vr 9 feb in de Nieuwe Foyer
Romáland
Het afgelopen jaar hebben de moorden op twee jonge Roma na een achtervolging door de politie de publieke opinie en de massamedia beziggehouden: Nikos Sampanis in Athene en Kostas Fragoulis in Thessaloniki. De twee zaken zullen binnenkort door de Griekse justitie worden behandeld en vormen samen twee iconische gebeurtenissen met Roma als slachtoffers. Zij zijn echter niet de enigen.
De voorstelling Romáland tracht een omgekeerde reis door de hedendaagse geschiedenis van Griekenland vertellen, vanuit het perspectief van de Roma.
Van het arbeidersongeval op de ingestorte brug in Patras tot de achtjarige Olga in Keratsini, die bekneld raakte door een schuivende fabriekspoort en hulpeloos stierf; de gruwelijke incidenten van geweld en onverschilligheid tonen aan dat het leven van de Roma in Griekenland vaak beschouwd wordt als ‘een leven niet waard om geleefd te worden’*. Tegelijkertijd, en in direct contrast met de feitelijke incidenten van raciaal geweld, wil de publieke verbeelding de Roma graag zien als gelukzalige entertainers, kinderen van de natuur die buiten de normen en regels leven. Is er echter wel zo'n groot verschil tussen Roma en ‘Gadjo/Baleme’? Als we dit nader bekijken en een paar generaties teruggaan, vinden we veel mannen en vrouwen - waaronder onze grootmoeders en grootvaders - die niet eens de lagere school hebben afgemaakt, tegen hun wil zijn getrouwd, hun verlangens hebben opgeofferd om het beroep van hun vader te volgen en zelfs als rondtrekkende nomaden hebben geleefd en voor hun voortbestaan afhankelijk waren van voortdurende verplaatsing. Hoe komt het dan dat het leven van de Roma zo ver van ons af lijkt te staan?
-|-
Na maandenlang onderzoek, van Zefyri en Aspropyrgos tot Thessaloniki, Larissa en Serres, wil de voorstelling Romáland een omgekeerde reis door de hedendaagse geschiedenis van Griekenland vertellen, vanuit het perspectief van de Roma. De voorstelling past in de traditie van het documentaire theatergenre en wordt gekenmerkt door de deelname van Roma-protagonisten die hun echte verhalen live vertellen. Het doel is om aandacht te vragen voor de veelvuldige sociale uitsluitingen waarmee ze dagelijks geconfronteerd worden en hun inspanningen om die te overwinnen.
De regisseurs Anestis Azas en Prodromos Tsinikoris proberen het leven van de Griekse Roma te belichten door terug te blikken op de feiten, te spelen met stereotypen en daarbij romantisering te vermijden.
*Een uitdrukking die door het Naziregime werd gebruikt om mensen te beschrijven die volgens het regime geen "recht op leven" hadden. Heb jij ooit je identiteit moeten verbergen om te kunnen overleven?
Over Prodromos Tsinikoris en Anestis Azas
Prodromos Tsinikoris en Anestis Azas zijn beiden theaterregisseurs en schrijven en regisseren hun voorstellingen samen sinds 2011. Ze belichten sociaal-politieke onderwerpen als immigratie en vluchtelingen, de opkomst van extreemrechts en het concept van het Grieks-zijn, de staat van dakloosheid en massatoerisme, en de privatisering van publieke organisaties zoals de Griekse spoorwegen. Hun werk is op vele internationale podia en festivals gepresenteerd.
Credits
onderzoek, tekst en regie Anestis Azas, Prodromos Tsinikoris
met Angeliki Evangelopoulou, Theodosia Georgopoulou, Avraam Goutzeloudis, Melpo Saini, Giorgos Vilanakis
regie-assistent Avraam Goutzeloudis
muziek Panagiotis Manouilidis
geluidsontwerp Panagiotis Manouilidis, Orestes Patsinakidis
on-stage muzikant Yorgos Dousos
wetenschappelijk consultant George Tsitiridis
foto's Andreas Simopoulos
video Oliwia Twardowska
decor en kostuums Dido Gkogkou
lichtontwerp Eliza Alexandropoulou
tournee lichtontwerp Dimitra Aloutzanidou
assistent kostuum en decorontwerp Margarita Tzannetou
trainer performers Liana Taousiani
dramaturgie assistent Michalis Pitidis
consultant dramaturgie Camille Louis
vertaling boventiteling Memi Katsoni
lineproductie Zoe Mouschi, Rena Andreadaki
-|-
coördinator tours en internationale coproducties Christina Liata
assistent tours en internationale coproducties Polyxeni Sotirchou
technisch manager tours Stavros Kariotoglou
decormonteurs Spyros Pitsos, Nikos Papanikolopoulos
videotechnicus Stratos Toganidis
In opdracht van en geproduceerd door Onassis STEGI.
Deze voorstelling is een coproductie van Internationaal Theater Amsterdam.
Het onderzoek van deze voorstelling is uitgevoerd met de hulp en support van de NGO Klimaka en HELLAN PASSE, de confederatie van Griekse Roma.
Het Brandhaarden festival wordt gecoproduceerd door het Outward Turn programma van Onassis STEGI.
Deze voorstelling wordt ondersteund door Ammodo
12e editie
BRANDHAARDEN FESTIVAL
Brandhaarden is een internationaal theaterfestival, dat voorstellingen van opvallende theatermakers uit het buitenland naar Amsterdam haalt. Het festival biedt een uniek overzicht van één maker, huis, schrijver, regio of thema. In de voorgaande edities zetten we de schijnwerpers op regisseurs als Katie Mitchell, Milo Rau en het collectief Rimini Protokoll, schrijver Édouard Louis, de Zuid-Europese regio (Portugal, Spanje, Italië en Griekenland) en stadstheaters als Münchner Kammerspiele, Volksbühne Berlin en Peter Brooks Théâtre des Bouffes du Nord.
ONASSIS STEGI
De Onassis Stegi in Athene, die fungeert als het middelpunt van de culturele activiteiten van de Onassis Foundation, moedigt het talent en de energie van lokale en internationale kunstenaars aan om te bloeien en brengt gesprekken op gang die als doel hebben de samenleving te schudden en vorm te geven. Onassis Stegi is een centrum van mondiale hedendaagse cultuur dat, via een reeks initiatieven en werken, de dialoog bevordert over democratie, sociale en ecologische rechtvaardigheid, rassen- en gendergelijkheid, en LHBTI+ rechten.
(B)randprogramma: Moderne Mythen
Het (b)randprogramma van Brandhaarden 2024 staat in het teken van Moderne Mythen. Het is niet voor niets dat het woord mythe vandaag de dag twee betekenissen heeft: aan de ene kant duidt het op verhalen die een bepaalde wijsheid bevatten en spreken we met verwondering over wat we dan ‘mythologisch’ noemen, aan de andere kant gebruiken we het woord om te spreken over leugens en misvattingen. We nodigen het publiek uit om te reflecteren op de kracht van gedeelde verhalen, maar kijken samen ook kritisch naar hoe dit kan omslaan in wijdverspreide ideeën die niet per se waar zijn en zo kwetsbare gemeenschappen nog verder kunnen marginaliseren.