Rebetiko concert
Rebetiko concert
Voorstellingen
Ontdek het geluid van Rebetiko, een muzikaal genre dat zijn oorsprong vindt in de steden en havens van Griekenland, dat de levens van vluchtelingen weerspiegelt en evolueert van vooroorlogse verhalen over criminaliteit naar naoorlogse thema's over liefde en sociale verschijnselen. Dit concert belooft karakteristieke liedjes uit elk Rebetiko decennium te presenteren, waarbij verschillende ritmes worden belicht van een genre dat diep geworteld is in de Griekse cultuur.
Festival Brandhaarden
Duur 110 minuten
Genre muziektheater
Taal Grieks gezongen
Handouts Nederlands
Nederlandse première za 10 feb
Voorprogramma za 10 feb in de ITA Salon
Rebetiko Concert
Het genre rebetiko vindt zijn oorsprong in de samenkomst van verschillende mensen die geen aansluiting vonden in de maatschapppij of daar actief uit werden verstoten: de komst van miljoenen vluchtelingen naar Griekenland vanuit Anatolië en groepen die vanwege hun identiteit en klasse als minderwaardig werden behandeld. Rebetikoliederen worden gekenmerkt door verhalen over wat het betekent om aan de randen van de samenleving te bewegen. Het genre is gevormd door de samenkomst van verschillende culturen en talen, voorbij geografische, generationele en sociale grenzen.
Rebetiko floreerde in de steden en vooral rond de havens in Smyrna, Constantinopel, Syros en Piraeus. Thema's in de vooroorlogse rebetiko waren misdaad, shisha lounges, drugs en gevangenissen. Op verschillende momenten tijdens periodes van politieke onderdrukking is rebetiko verboden geweest. Zelfs als de liedjes geen expliciet politieke teksten bevatten, werden ze gezien als opstandig, puur doordat ze de aandacht vestigden op ervaringen van armoede, ballingschap en onderdrukking. Het bezingen van leefomstandigheden was per definitie anti-autoritair en door hard op te treden tegen het muzikale genre hoopte het regime het documenteren van deze verhalen tegen te gaan.
-|-
Na de oorlog veranderde rebetiko thematisch: liefde, relaties en de sociale verschijnselen van die tijd werden geïntroduceerd en zo werd de nieuwe rebetiko een genre voor alle lagen van de bevolking.
De rebetiko wordt nu beïnvloed door jazz, blues en film. Niet alleen door de Amerikaanse film, maar ook door de melodieuze, emotionele en dansgerichte Indiase cinema, die tussen 1950 en 1965 een grote aanhang had in Griekenland. Veel van de rebetiko heeft zijn karakter als genre voor het bezingen van ontberingen behouden. Recent ontstonden nieuwe liederen, waarin op traditionele melodieën teksten werden geschreven over de relatie tussen Griekenland en Europa en de crisis waar Griekenland doorheen ging.
Dit concert presenteert karakteristieke liederen van elke componist en elk tijdperk. Karakteristieke ritmes als zeibekiko, hasapiko en tsifteteli worden uitgelicht. Deze liedjes worden nog steeds op elk feest in heel Griekenland gezongen - liedjes die zelfs een jong kind vandaag de dag uit zijn hoofd kent.
Lena Kitsopoulou
Lena Kitsopoulou, geboren in Athene in 1971, is een veelzijdige kunstenaar die bekend staat om haar prestaties als actrice, bekroonde auteur en regisseur. Ze studeerde in 1994 af aan de Art Theatre Drama School en kreeg erkenning voor haar korteverhalenbundels, zoals Bats, en haar internationaal uitgevoerde novelle M.A.I.R.O.U.L.A. Lena regisseerde ook toneelstukken die prestigieuze prijzen hebben gewonnen, zoals Athanasios Diakos – The Return, en haar diverse artistieke inspanningen omvatten het regisseren van werken van prominente toneelschrijvers als Federico García Lorca.
credits
muzikanten Dasho Kourti, Dimitris Sintos, Anastasis Bitzios, Babis Papadimitriou
zang Lena Kitsopoulou
fotografie Christos Sarris
12e editie
BRANDHAARDEN FESTIVAL
Brandhaarden is een internationaal theaterfestival, dat voorstellingen van opvallende theatermakers uit het buitenland naar Amsterdam haalt. Het festival biedt een uniek overzicht van één maker, huis, schrijver, regio of thema. In de voorgaande edities zetten we de schijnwerpers op regisseurs als Katie Mitchell, Milo Rau en het collectief Rimini Protokoll, schrijver Édouard Louis, de Zuid-Europese regio (Portugal, Spanje, Italië en Griekenland) en stadstheaters als Münchner Kammerspiele, Volksbühne Berlin en Peter Brooks Théâtre des Bouffes du Nord.
ONASSIS STEGI
The Onassis Stegi in Athens, serving as the hub of the Onassis Foundation’s cultural activities, encourages the talent and energy of local and international artists to thrive and starts conversations that aim to shake and shape society. Onassis Stegi is a center of global contemporary culture that, through a series of initiatives and works, promotes dialogue about democracy, social and environmental justice, racial and gender equality, and LGBTQIA+ rights.
(B)randprogramma: Moderne Mythen
Het (b)randprogramma van Brandhaarden 2024 staat in het teken van Moderne Mythen. Het is niet voor niets dat het woord mythe vandaag de dag twee betekenissen heeft: aan de ene kant duidt het op verhalen die een bepaalde wijsheid bevatten en spreken we met verwondering over wat we dan ‘mythologisch’ noemen, aan de andere kant gebruiken we het woord om te spreken over leugens en misvattingen. We nodigen het publiek uit om te reflecteren op de kracht van gedeelde verhalen, maar kijken samen ook kritisch naar hoe dit kan omslaan in wijdverspreide ideeën die niet per se waar zijn en zo kwetsbare gemeenschappen nog verder kunnen marginaliseren