Love to Death

Sluiten

Love to Death

Lemi Ponifasio

Voorstellingen

Helaas, op dit moment zijn er geen voorstellingen beschikbaar.
Love to Death
Lemi Ponifasio

Love to Death van Lemi Ponifasio is een unieke voorstelling waarbij het verhaal van het Chileense Mapuche-volk centraal staat. In Ponifasio's nieuwste creatie brengt hij de traditionele Mapuche-zanger en componist Elisa Avendaño Curaqueo en de hedendaagse flamencodanser Natalia García-Huidobro samen op het podium. Love to Death is een bijzonder indrukwekkende voorstelling waarin Ponifasio thema’s behandelt die variëren van natuur, vrouwelijke identiteit en macht.

Duur 70 minuten
Genre dans
Taal Spaans and Mapuche

Nederlandse première za 27 januari 2024

Let op: naakt op het podium en hard geluid

Love to Death


Lemi Ponifasio is een buitengewone kunstenaar uit de Stille Oceaan die een revolutie teweeg heeft gebracht in de manier waarop wij theater en dans begrijpen. Zijn creaties trotseren conventionele ideeën, met een radicale aanpak door theater, dans, kunst en activisme te combineren. Zijn samenwerkingen met inheemse gemeenschappen hebben herhaaldelijk grenzen doorbroken en nieuwe perspectieven geopend. Holland Festival, de festivals van Edinburgh en Avignon en zalen als het New York Lincoln Center en het Parijse Théâtre de la Ville zijn gezwicht voor het talent van Lemi Ponifasio, nu is ITA aan de beurt.

Ponifasio regisseert nu met Love to Death een van zijn laatste creaties bij het Chileense platform voor kritische reflectie, MAU Mapuche, waarin hij thema's aansnijdt die variëren van het Mapuche-volk tot de natuur, vrouwelijke identiteit en macht. Centraal staan twee vrouwen die hun talent en lichaam ten tonele brengen, instrumenten die zij gebruiken om ons te vertellen over de gemeenschappen waar zij vandaan komen en tegelijkertijd over de geschiedenis en de toekomst van Chili.
-|-
Een van deze artiesten is Elisa Avendaño Curaqueo, een vrouw van de Mapuche-gemeenschap uit de Chileense regio La Araucanía. Haar hele leven lang heeft zij zich ondergedompeld in de cultuur van haar volk. Zij bestudeert en beoefent de Mapuche-taal, de traditionele Mapuche-geneeskunde en componeert en brengt traditionele muziek van haar gemeenschap ten gehore, zoals in deze voorstelling. Ze gebruikt de Mapuche-taal in haar optredens, evenals traditionele instrumenten die ons vertellen over de rijke cultuur van haar volk. Natalia García-Huidobro deelt het podium met haar, een Chileense kunstenares die een zeer persoonlijke lijn van hedendaagse flamencocreaties heeft ontwikkeld in samenwerking met kunstenaars uit verschillende disciplines, waaronder uitmuntende visuele en muzikale artiesten. Sinds 2000 leidt zij het gezelschap La Típica en de producties die zij regisseerde zijn onder meer El arrebato, Our prayer en A ras de tierra. Samen bieden de twee kunstenaars een reflectie op de staatsmacht en de onderdrukking waaronder het Mapuche-volk te lijden heeft, met rituele elementen die zeer kenmerkend zijn voor de offers van Lemi Ponifasio. De voorstelling of performance werd gecreëerd tussen Nieuw-Zeeland, waar de regisseur werkt, en Chili, waar ze in januari 2020 in première ging.

Klik hier voor de Engelse vertaling van de speech uit de voorstelling.

CREDITS


regisseur Lemi Ponifasio
uitvoering Elisa Avendaño and Natalia García-Huidobro
choreografie Lemi Ponifasio and Natalia García-Huidobro
licht Helen Todd
muziek en geluid Elisa Avendaño Curaqueo and Lemi Ponifasio

Een productie van het Barcelona Grec Festival 2020 en de Stichting Teatro a Mil Foundation Production.

-|-
licht operator en fotografie Alex Waghorn
geluid operator Jean Paul Mengin
technisch regisseur Martin Montaner
productie manager Fernanda Pardo
ondersteund door Ammodo


Deze voorstelling wordt ondersteund door

Lemi Ponifasio


Lemi Ponifasio is een theaterregisseur, choreograaf en kunstenaar. Hij staat bekend om zijn radicale benadering van theater en samenwerking met gemeenschappen.

Hoewel stevig verankerd in de voorhoede van de internationale avant-garde, baseert Ponifasio zijn werk op de kosmovisie van diverse inheemse en Oceaanculturen en -gemeenschappen. Hij onderzoekt complexe vormen van kennis zoals welsprekendheid, navigatie, architectuur, dans, performance, muziek, ceremonie, filosofie en genealogie als drijvende kracht om de kunst gericht op lokale gemeenschappen, inheemse culturele herstel, taal, gedachten en verhalen die zijn verzwegen of uitgesloten, te benadrukken.

Ponifasio richtte in 1995 MAU op als de filosofische basis en richting van zijn werk, de naam van zijn werk, en de mensen en gemeenschappen waarmee hij samenwerkt. MAU is het Samoaanse woord dat staat voor de verklaring van de waarheid van een zaak als een inspanning om te transformeren.

-|-
MAU streeft ernaar de krachtbron van het theater te transformeren, de autoriteit van het theater uit te dagen, en ons huidige concept van wat menselijk is opnieuw te onderzoeken en in twijfel te trekken. MAU organiseert de creatie van nieuwe kunst, workshops, symposia en gemeenschapsbijeenkomsten; activiteiten om nieuwe systemen van kennis en nieuwe culturen op te bouwen om de culturele en ecologische crisis van onze tijd aan te pakken.

Lemi's medewerkers zijn mensen uit alle lagen van het leven, werkzaam en optredend in fabrieken, afgelegen dorpen, operahuizen, scholen, marae, kastelen, galerijen en stadions. Zijn projecten omvatten volledig geënsceneerde opera's, theater, dans, tentoonstellingen, gemeenschapsfora en festivals in meer dan 40 landen.

MEER DANS