ITA Ensemble

ITA on screen: Ibsen Huis

Sluiten
ITA on screen

ITA on screen: Ibsen Huis

ITA Ensemble / Simon Stone

Voorstellingen

Helaas, op dit moment zijn er geen voorstellingen beschikbaar.
ITA on screen: Ibsen Huis
ITA Ensemble / Simon Stone

Na het succes van livestreams via ITALive breiden we het aanbod uit met ITA on screen. Registraties van livestreams op het grote doek in één van de zalen van ITA.

‘Een spannend familie-epos, met spectaculaire vormgeving en heerlijke acteurs.’ - Trouw ★★★★

Simon Stone schreef en regisseerde op basis van het werk van Ibsen een grootse familiesaga over het moeizame maar onvermijdelijke samenleven van verschillende generaties onder één dak. Maarten Heijmans ontving de Arlecchino 2017 voor zijn rol van Sebastiaan. De voorstelling werd geselecteerd voor het TheaterFestival 2018

ITA on screen

Duur 3 uur en 35 minuten, incl. pauze
Genre theater
Taal Nederlands met Engelse ondertiteling

ITA on screen

Na het succes van livestreams via ITALive breiden we het aanbod uit met ITA on screen. Registraties van livestreams op het grote doek in één van de zalen van ITA. Tijdens Brandhaarden waren in februari Wie heeft mijn vader vermoord en Weg met Eddy Bellegueule in de Rabozaal te zien. Dit najaar tonen we naast Ibsen huis van ITA Ensemble / Simon Stone ook Mist van Nederlands Dans Theater 1 / Damien Jalet / Kohei Nawa / Rahi Rezvani, Le Tartuffe ou l’Hypocrite van Comédie-Française / Ivo van Hove en La Reprise. Histoire(s) du théâtre (I) van IIPM / NTGent / Milo Rau.

MEER ITA ON SCREEN

Simon Stone over Ibsen huis

‘Hoe meer ik de stukken van Ibsen lees, hoe meer ik zie dat personages terugkeren. Ze hebben weliswaar andere namen maar zijn wel drager van dezelfde kenmerken. Alsof ze neven, zussen, dochters, zonen zijn van een enkel personage, door Ibsen ooit bedacht. De jonge, idealistische dromer; de bankroete industrieel die vecht voor zijn nalatenschap; de vrouw die sterker is dan haar man, die op zoek is naar betekenis; de man die zijn leven lang wordt achtervolgd door de daden van zijn vader; het stel van wie de relatie uit elkaar valt in een warboel van seks, dood en wederzijdse beschuldigingen. In Ibsen huis verwerk ik dit materiaal tot een verhaal over verschillende generaties in één huis.
De kamers in dit huis zijn plaatsen van trauma en confrontatie maar ook van vreugdevolle herinnering. Het huis herbergt de herinnering aan ieder hoofdstuk uit de geschiedenis van deze familie in de manier waarop het verspringt van het ene naar het andere meesterwerk van Ibsen. Zijn hele werk is doortrokken van een diep inzicht in families in tijden van crisis. Van wonden die niet helen. Het gaat over hoe we worstelen om door kunnen te gaan. Over hoe we proberen om opnieuw tot een gevoel van normaliteit te komen nadat de dingen veel te lang ver van normaal zijn geweest.’

ITA on screen: Ibsen huis


Na zijn ensceneringen van een geheel eigentijdse Medea en Husbands and wives van Woody Allen, grijpt Simon Stone terug naar Ibsen. Eerder al maakte hij internationaal ophef met zijn eigenzinnige adaptatie van De wilde eend, die enkele jaren geleden in het Holland Festival te zien was. Die bewerking was het vertrekpunt voor Stones eerste en gelauwerde langspeelfilm The Daughter (2016). In Ibsen huis brengt Stone elementen samen uit de minder bekende stukken van Ibsen en bewerkt hij ze tot een nieuw geheel.

In Ibsen huis staat het vakantiehuis, ontworpen door de gevierde architect Cees Kerkman, centraal waarin de verschillende gezinsleden elkaar op cruciale momenten in hun leven ontmoeten. We volgen de familie van 1964, het ogenblik waarop het huis in de steigers staat tot 2016 het moment waarop het definitief in vlammen opgaat. In de beste Ibsen-traditie zijn er nogal wat geheimen en trauma’s die een fatale invloed uitoefenen op de levens van de verschillende generaties. Er ontstaat een intrigerend spel van verdringing, leugens en afrekeningen waarin het huis de enige getuige is van de hele familietragedie.

-|-
Stone heeft Ibsen totaal in zich opgenomen en schreef een volledig nieuw toneelstuk in nauwe dialoog met het ensemble. ‘Repeteren en schrijven zijn beide één ononderbroken dialoog met de acteurs en medewerkers. Het belangrijkste is voortdurend meer te weten te komen over de personages zodat ze complex en waarachtig maar ook zo speels en lachwekkend mogelijk worden.'

In niet-chronologische volgorde reconstrueert hij de cruciale scènes uit het familiealbum. In zijn enscenering is hij op zoek naar een vorm van hyperrealisme waarin de acteurs voortdurend door elkaar heen praten, en er een gevoel van reële tijd ontstaat. Zijn aanpak verraadt zijn passie voor film. Het ronddraaiende huis stelt hem in staat scènes en periodes door elkaar heen te snijden maar ook het beeldkader voortdurend te wijzigen. Stone houdt ervan het toeval uit te nodigen binnen zijn repetitieproces en de theatrale middelen zo in te zetten dat er een grote waarachtigheid ontstaat. Het leven op zijn complexiteit en banaliteit betrappen, dat is waar hij telkens weer naar streeft. In zijn dialogen wisselen diepe tragiek en humor elkaar in snel tempo af in een verhaal over een familie die probeert het verleden achter zich te laten maar telkens weer de fouten van vorige generaties herhaalt.

CAST

Language NP Language no problem Hélène Devos Hélène Devos
Language NP Language no problem Janni Goslinga Janni Goslinga
Language NP Language no problem Aus Greidanus jr. Aus Greidanus jr.
Language NP Language no problem Maarten Heijmans Maarten Heijmans
Language NP Language no problem Eva Heijnen Eva Heijnen
Language NP Language no problem Hans Kesting Hans Kesting
Language NP Language no problem Bart Klever Bart Klever
Language NP Language no problem Maria Kraakman Maria Kraakman
Language NP Language no problem Celia Nufaar Celia Nufaar
Language NP Language no problem David Roos David Roos
Language NP Language no problem Bart Slegers Bart Slegers
Fleur, Lena (jong)
Caroline (volwassen)
Daniël, Arthur, Lena’s ex
Sebastiaan (volwassen), Jacob (jong), journalist
Caroline (jong), Pip
Cees, Vincent
Thomas, Daniël (oud)
Johanna, Lena (volwassen)
Frédérique, Johanna (oud)
Sebastiaan (jong)
Jacob, wethouder
Ibsen huis © Jan Versweyveld
Ibsen huis © Jan Versweyveld

REVIEWS

Parool

'Stone maakt een intrigerende en rijke hertaling van het werk van de Noorse toneelschrijver. (...) het spel is zonder uitzondering ijzersterk (...) Ibsen huis dringt zich op aan de actualiteit en zet zijn nagels daar diep in.'

Leidsch Dagblad

’Ibsen huis is een meeslepende voorstelling die de aandacht niet alleen de volle vier uur weet vast te houden, maar ook daadwerkelijk ontroert. (...) mooie, intense rol van Hans Kesting, die hartverscheurend is als de oud en dement geworden Cees (...) Een grote groep acteurs geeft dit intense familiedrama gestalte. En stuk voor stuk excelleren zij. Janni Goslinga verrast als een woeste, aan drugs en drank verslaafde dochter. Claire Bender is een gelaagde dochter Lena. Maria Kraakman is - heel veel ellende later - een uitgebluste oudere Lena, wiser and sadder, en maakt ook als Johanna, de vrouw van Kerkman, indruk met haar verstilde machteloosheid. En Maarten Heijmans weet tot tranen toe te ontroeren als de ouder geworden zoon Sebastiaan. (...) Een absolute topprestatie.'

France Culture

'Niemand was voorbereid op deze vloedgolf van intelligentie, virtuositeit en spanning – met hier en daar zelfs een vleugje machiavellisme – die gisteren het podium overspoelde.'

Libération

'Een enscenering die niet onderdoet voor die van de beste HBO-series.'

Programmabrochure

Lees meer over de tekst, regie en scenografie van de voorstelling in onze digitale programmabrochure.

NAAR DE BROCHURE
Simon Stone
Regisseur
Simon Stone

De Australische regisseur, acteur en schrijver Simon Stone (1984) is één van de meest gevraagde en bejubelde theatermakers in het internationale circuit.

In seizoen 23|24 gaat zijn regie van Medea in reprise bij ITA.

Bekijk Profiel

Credits


naar Henrik Ibsen
tekst en regie Simon Stone
vertaling, dramaturgie Peter Van Kraaij
scenografie Lizzie Clachan
lichtontwerp James Farncombe
muziek Stefan Gregory
kostuums An D'Huys
assistentie regie Boris Kip, Nina de la Parra
assistentie scenografie Bart Van Merode
assistentie kostuums Fauve Ryckebusch
castingadviezen Hans Kemna
particulier producent Gert-Jan en Corinne van den Bergh
hoofd techniek Reyer Meeter
hoofd artistiek bureau Ulrike Bürger-Bruijs
productieleider Michiel van Schijndel, Edith den Hamer
eerste inspiciënt Kevin Cuyvers
techniek Sander van Elteren, Zinzi Kemper, Berend van Leer (stagiaire), David Logger, Timo Merkies, Carlo Micali, Manon van den Nouland, Stephan Pot, Dennis van Scheppingen, Erwin Sterk, Chris Tijsmans, Paul van der Zouwe
-|-kap & grime David Verswijveren
hoofd kostuumatelier Wim van Vliet (hoofd), Farida Bouhbouh, Claudia Pellegrini
fotografie Jan Versweyveld
grafisch ontwerp Sara Fortuin
publiciteit Joris van den Ring-Bax
met dank aan Nesoptiek
mede mogelijk gemaakt door Clifford Chance

regie livestream director Reinier Bruijne
creatief producent Wouter van Ransbeek
theater directeur livestream Ivo van Hove
uitvoerend producent Ulrike Bürger-Bruijs
operationeel productie manager Peter Hazenberg
productie video Mark Thewessen
systeem techniek Alex de Gier
regie assistent Wendy Tames
live shading & colouring Lennert Prins
1e camera Ramon de Boer
camera Marjolein Hoitinga, Wim Adam, Marijn Zurburg
camera assistent Dennis van Tol, Lisanne Boon
geluidstechniek Erwin Sterk
live stream techniek Genes Peters

MEER ITA-ENSEMBLE