Brandhaarden 2024: Onassis
Centrale gast van Brandhaarden 2024 is de Onassis Stegi, een van de meest baanbrekende theaters van Griekenland. Tijdens de twaalfde editie van Brandhaarden, van 30 januari tot en met 10 februari, vestigen we de aandacht op het belang en de invloed van de Onassis Stegi binnen het theaterlandschap en de bredere maatschappelijke context.
From Athens to Amsterdam
Brandhaarden 2024 nodigt ons uit om te kijken naar Nieuwe Grieken, hedendaagse makers uit dat land waar juist de oude cultuur wordt gevierd als oorsprong van ons theater. We presenteren maar liefst zeven producties over de hedendaagse Griekse cultuur, door de ogen van de meest uitdagende en tot nadenken stemmende theatermakers van Griekenland. Met nieuwe vormen, maar ook vaak terugverwijzend naar de bekende figuren uit de oudheid.
Het (b)randprogramma van Brandhaarden 2024 staat in het teken van ‘Moderne Mythen’. We nodigen het publiek uit om te reflecteren op de kracht van gedeelde verhalen, maar kijken samen ook kritisch naar hoe dit kan omslaan in wijdverspreide ideeën die niet per se waar zijn en zo kwetsbare gemeenschappen nog verder kunnen marginaliseren.
-|-
Onassis Stegi
Onassis Stegi in Athene, dat fungeert als het middelpunt van de culturele activiteiten van de Onassis Foundation, moedigt het talent en de energie van lokale en internationale kunstenaars aan om te bloeien en brengt gesprekken op gang die als doel hebben de samenleving te schudden en vorm te geven. Onassis Stegi is een centrum van mondiale hedendaagse cultuur dat, via een reeks initiatieven en werken, de dialoog bevordert over democratie, sociale en ecologische rechtvaardigheid, rassen- en gendergelijkheid, en LHBTI+ rechten.
Onassis Stegi / Vasilis Vilaras
Earthquake
Is het een vaudeville show? Een concert? Een biechtmanifest? Een panelinterview rond een grote tafel, uitgezonden op een publiek netwerk? Een prijsuitreiking waarbij niemand komt opdagen om de prijs in ontvangst te nemen? Een officiële première die zichzelf voortdurend herhaalt?
Het is zeker een schokkende, seismische voorstelling, die transfeministen, non-binaire mensen, dikke lichamen, immigranten en sekswerkers samenbrengt op het podium. Tezamen bezingen zij de haatdragende leuzen die ze hebben moeten aanhoren, alleen maar omdat ze zijn wie ze zijn.
Onassis Foundation / Sister Sylvester & Nadah El Shazly
Constantinopoliad
Een handgemaakt boek, gezamenlijk gelezen door het publiek binnenin een geluidsinstallatie. Als reactie op het archief van de dichter Constantine Cavafy, is het werk geïnspireerd op de blanco en uitgescheurde pagina's in Constantinopoliad, een epos – het dagboek dat Cavafy begon als tiener toen hij en zijn gezin Alexandrië moest ontvluchten – en op verloren en ontbrekende archieven door de tijd heen en op de geesten, zowel erotisch als historisch, die de oudere Cavafy in zijn gedichten bezoeken.
National Theatre of Greece / Mario Banushi
Goodbye, Lindita
Goodbye, Lindita is een poëtisch afscheid, een visuele meditatie over rouw. Een familie ervaart verdriet op een ingetogen, woordeloze manier, verdoofd door hun verlies, totdat een reeks ongewone gebeurtenissen de grenzen lijkt te vervagen tussen hun wereld en die van de overleden Lindita. Gedurende de gebeurtenissen houdt het icoon van een Madonna Nera toezicht en komt een zwarte vrouw regelmatig in het huis voor. Alledaagse huishoudelijke taken worden gevolgd door poëtische beelden en rituelen die voortkomen uit Balkantradities.
Onassis Stegi / Dimitris Karantzas
The House
Dimitris Karantzas presenteert een parabelvoorstelling over geweld, verslaving aan beelden en de afschaffing van illusies. Of, met andere woorden, over een realiteit die je, hoezeer je dit ook probeert te vermijden, vroeg of laat inhaalt.
Onassis Stegi / Giannis Aggelakas & Christos Papadopoulos
Nekyia
Giannis Aggelakas, muzikant, dichter en belangrijkste grondlegger van de Griekse rockscene, werkt samen met gevestigde choreograaf Christos Papadopoulos aan Nekyia, een unieke kijk- en luisterervaring van de meest aangrijpende rapsodie van het Homerische epos.
Onassis Stegi / Anestis Azas & Prodromos Tsinikoris
Romáland
Zorgeloze nomaden? Grote kunstenaars? Slachtoffers van sociale structuren of gevaarlijk en delinquent? Wat zijn Roma eigenlijk? En wat zijn ze niet? Anestis Azas en Prodromos Tsinikoris onderzoeken dit met een theaterproductie die zich op het grensvlak van documentaire en fictie bevindt, met als thema het leven van de Griekse Roma.
Lena Kitsopoulou & band
Rebetiko concert
Ontdek het geluid van Rebetiko, een muzikaal genre dat zijn oorsprong vindt in de steden en havens van Griekenland, dat de levens van vluchtelingen weerspiegelt en evolueert van vooroorlogse verhalen over criminaliteit naar naoorlogse thema's over liefde en sociale verschijnselen. Dit concert belooft karakteristieke liedjes uit elk Rebetiko decennium te presenteren, waarbij verschillende ritmes worden belicht van een genre dat diep geworteld is in de Griekse cultuur.
Lena Kitsopoulou, geboren in Athene in 1971, is een veelzijdige kunstenaar die bekend staat om haar prestaties als actrice, bekroonde auteur en regisseur.
(B)randprogramma
Het (b)randprogramma van Brandhaarden 2024 staat in het teken van ‘Moderne Mythen’. Het is niet voor niets dat het woord mythe vandaag de dag twee betekenissen heeft. Aan de ene kant duidt het op verhalen die een bepaalde wijsheid bevatten en spreken we met verwondering over wat we dan ‘mythologisch’ noemen. Aan de andere kant gebruiken we het woord om te spreken over leugens en misvattingen. We nodigen het publiek uit om te reflecteren op de kracht van gedeelde verhalen, maar kijken samen ook kritisch naar hoe dit kan omslaan in wijdverspreide ideeën die niet per se waar zijn en zo kwetsbare gemeenschappen nog verder kunnen marginaliseren.
12e editie
Brandhaarden Festival
Brandhaarden is een internationaal theaterfestival, dat voorstellingen van opvallende theatermakers uit het buitenland naar Amsterdam haalt. Het festival biedt een uniek overzicht van één maker, huis, schrijver, regio of thema. In de voorgaande edities zetten we de schijnwerpers op regisseurs als Katie Mitchell, Milo Rau en het collectief Rimini Protokoll, schrijver Édouard Louis, de Zuid-Europese regio (Portugal, Spanje, Italië en Griekenland) en stadstheaters als Münchner Kammerspiele, Volksbühne Berlin en Peter Brooks Théâtre des Bouffes du Nord.